Najczęściej zadawane pytania
FAQ
OLEJE SILNIKOWE MOTORSPORT
1.
Czy oleje Motorsport są inne niż oleje serii Premium i dlaczego?Tak, oleje silnikowe Millers Motorsport mają całkowice inną formułę niż oleje przeznaczone do użytku
codziennego. Oleje do użytku codziennego muszą zgadzać się z wymogami producentów samochodów, takimi
jak: wpływ na zużycie paliwa oraz niska emisja substancji szkodliwych do atmosfery. Oleje Millers Motorsport nie
uznają takich kompormisów, a ich zadanie to zapewnienie maksymalnych osiągów nawet w najcięższych
warunkach.
2.
OK, więc jaki dokładnie są to różnice?Po pierwsze, oleje Millers Motorsport zawierają najwyższej jakości bazę syntetyczną oraz odpowiednie dodatki.
Wszystki oleje Motorsport różnych producentów to oleje typu Multigrade zawierające polimery, które zmieniają
olej bazowy w olej typu Multigrade. Znakomice sprawdza się to przy olejach do codziennego użytku. Problem z
polimerami polega na tym, że nie „dają sobie rady” w miejscach trudnostępnych, tam gdzie występuje duże tarcie,
zwłaszcza w ciężkich warunkach, np. przy czopie wału korbowego, i między wałem a popychaczem. Inaczej
mówiąc, polimery robią się cieńsze dokładnie w tych miejscach, w których nie powinny.
Oleje Millers Motorsport zawierają dodatki zwane estrami, które zastępują polimery, zwiększają odporność filmu
olejowego, w miejscach gdzie występuje największe tarcie i ścinanie. Więcej informacji o estrach znajdziecie
Państwo w artykule w angielskim magazynie Race Engine Technology, którego kopia znajduje się także na
naszej stronie internetowej..
3.
Czy to oznacza, że najlepszy olej będzie się składał w 100% z estrów?Nie. Najlepsze osiągi zapewnia mieszanka estrów oraz baz olejów w pełni syntetycznych. Dlatego właśnie Millers
używa mieszankę 3 różnych estrów, w pełni syntetycznego oleju bazowego oraz wyrafinowanych dodatków do
Motorsportu.
4.
Zauważyłem, że w ofercie są półsyntetyczne oleje Motorsport. Do czego one są przeznaczone?Niektóre typy silników pracują znakomicie na oleju półsyntetycznym, nawet w warunkach Motorsportu. Chodzi tu
głównie o silniki z lat 50-tych i 60-tych takie jak MG, Austin Healey, Jaguar i wyścigowe silniki tworzone przez
Ford Kent i Pinto. W tych silnikach producent poleca olej SAE 20W50 i olej Millers Motorsport CSS 20w50 jest dla
nich idealnym rozwiązaniem. Produkujemy także COR 20w50, stworzony przede wszystkim do krótkich wyścigów
po torach płaskich i do wyścigów po torach owalnych. Są idealne do tych sportów i tańsze niż w pełni syntetyczne
oleje serii Motorsport.
5.
Czy potrzebuję specjalnego oleju do docierania silnika w wyczynowym silniku?Zdecydowanie go polecamy. Jest bardzo trudno docierać nowe pierścienie i tuleje (cylindry) na oleju
syntetycznym lub półsyntetycznym. Dlatego Millers produkuje wyczynowy olej do docierania silnika : CRO 10w40.
Jest to najwyższej jakości olej mineralny, który chroni wałki, popychacze itd. pomagając jednocześnie w ułożeniu
się pierścieni. Może być używany do docierania silnika zarówno na hamowni, jak i na drodze. Procedurę
docierania silnika znajdziesz na naszej stronie internetowej:
http://www.millers.pl6.
Produkujecie oleje Motorsport w wielu różnych lepkościach. Jak mam zdecydować, której użyć w moim
silniku?To zależy od stopnia przeróbek w silniku. Zacznij od instrukcji swojego samochodu. Jeśli producent sugeruje
5w40 do codziennego użytku i tak chcesz użytkować swój samochód – użyj CFS 5W40. Jeśli silnik będzie
użytkowany okazjonalnie na torach, polecamy zastosowanie CFS 10W40. Jeśli silnik jest mocno zmodyfikowany,
samochodu używasz w rajdach, wyścigach, lub systematycznie na torze – użyj CFS 10W60. Tą zasadę możesz
przyjąć do wszystkich zastosowań
OLEJE PRZEKŁADNIOWE MOTORSPORT7.
Jaka jest różnica pomiędzy olejem silnikowym a przekładniowym?Na początku motoryzacji ten sam olej służył do smarowania silnika i przekładni. Teraz jest zdecydowanie inaczej.
Wszystkie oleje przekładniowe Millers Motorsport spełniają normy GL4/GL5, (zarówno półsyntetyczne, jak i w
pełni syntetyczne) i mogą być używanie w skrzyniach biegów i dyferencjałach.
8.
Jakiego oleju powinienem używać do dyferencjałów o ograniczonym poślizgu (ze „szperami”)?To zależy od rodzaju szpery. Szpery płytkowe oraz typu „Salisbury” potrzebują specjalnego oleju, który zawiera
modyfikatory tarcia, które redukują poślizg i zapewniają płynny przyrost mocy. Oleje przekładniowe Millers do
szper płytkowych mają w nazwie skrót LS. Mechanizmy typu Torsen nie potrzebują oleju LS, tylko dobry olej
przekładniowy o wyrafinowanych osiągach taki jak CRX, jakkolwiek stosowanie oleju LS nie wyrządzi im szkody.
9.
Czy są od tego jakieś wyjątki?Tak. Niestety zsynchronizowane skrzynie nie lubią modyfikatorów tarcia. Gdy występuje poślizg, modyfikatory
starają się go wyeliminować, i może to utrudnić zmianę biegu. Problem ten jest szczególnie uciążliwy w
samochodach przednionapędowych, gdzie skrzynia zsynchronizowana używa tego samego oleju co dyferencjał.
Wtedy najlepszym kompromisem jest Millers CRX 75w90, który został stworzony właśnie w celu rozwiązania tego
problemu..
10.
Dlaczego sprzedajecie przekładniowe oleje „heavy-duty” np. o lepkości 80w140?W niektórych skrzyniach biegi (zębatki) nie są fizycznie wystarczająco duże aby przenieść wystarczająco dużo
mocy i momentu obrotowego. W takich warunkach nawet utwardzenie powierzchniowe zębatek może nie
wystarczyć i może wystąpić przedwczesne ich zużycie. Olej o wyższej lepkości w takich warunkach zadziała jak
„poduszka” , a jednocześnie umożliwi pełne przekazanie mocy, chroniąc zębatki przed zużyciem.
11.
Co oznacza skrót BM w nazwach olejów Millers Motorsport?Oleje przekładniowe serii BM zawierają pół stałe dodatki reagujące z i chroniące powierzchnię zębów na
zębatkach poszczególnych biegów. Tłumią one także obciążenie uderzeniowe w kłowych skrzyniach biegów,
redukują tarcie, i przedłużają żywotność skrzyni. Chronią także wszelkie ostre krawędzie w skrzyni. Występują
także w wersji LS BM z dodatkami do szper, i te oleje nie powinny być używane w skrzyniach
zsynchronizowanych. Oleje BM występują we wszystkich lepkościach.
MOTORSPORT PETROL ADDITIVES12.
Kiedy powinienem używać dodatków do paliwa?Musisz używać dodatków do paliwa wtedy, gdy Twój starszy samochód jest skonstruowany tak, aby jeździł na
niedostępnej już benzynie ołowiowej, lub gdy w Twoim nowym samochodzie chcesz poprawić jego osiągi i
zmniejszyć zużycie paliwa.
13.
Jak działają dodatki do paliwa?Dodatki do benzyny Millers zwiększają liczbę oktanową benzyny, działają przeciwstukowo, pozwalają starszym
silnikom na używanie benzyny bezołowiowej.
14.
Co to jest liczba oktanowa?Liczba oktanowa to wskaźnik zdolności paliwa na uniknięcie spalania stukowego. Im wyższa, tym większą
odporność na spalanie stukowe ma benyzna. To pozwala na uzyskanie większej mocy silnika i/lub zmniejszenie
spalania. Im wyższa liczba oktanowa, tym lepsze paliwo.
15
Czy Millers produkuje dodatek zastępujący ołów, który można stosować w benzynie bezołowiowej?Tak, Millers VSP Plus. W przeszłości, Tetra Etyl był dodawany do benzyny w celu poprawienia osiągów silnika i
zwiększenia liczby oktanowej. Smaruje także zawory i chroni gniazd zaworowych. Millers VSP Plus zawiera
dodatek manganu znany jako MMT zastęujący tu ołów.
Dodany do benzyny, zwiększa liczbę oktanów o 2, chroni przed wybuchem i smaruje zawory. Benzyna
bezołowiowa 97 oktan, po dodaniu VSP Plus staje się ekwiwalentem benzyny ołowiowej 99 oktan.
16.
Czy wszystkie dodatki zastępujące ołów są takie same?Nie, większość z nich tylko smaruje gniazda zaworowe, nie podnosząc liczby oktanowej. Millers VSP Plus jest
inny, gdyż zwiększa także liczbę oktanową i smaruje zawory.
17.
Jakiego dodatku powinienem używać w wyczynowym silniku?Millers CVL to dodatek do benzyny, który spełnia wymogi FIA.
-
Jakiego dodatku do benzyny powinienem użyć, aby maksymalnie zwiększyć osiągi mojegosamochodu?
Millers CVL Turbo zwiększy liczbę oktanową o 4 oktany. Oznacza to do 103 oktanów przy zmieszaniu z benzyną
Shell V Power Racing lub podobną benzyną bezołowiową klasy premium. Jest to idealne połączenie do
Motorsportu (rajdy, wyścigi) lub okazjonalnych wyjazdów na tory wyścigowe.
-
Czy mogę używać Millers CVL Turbo w samochodzie wyposażonym w katalizator?Tak, nie ma problemu jeśli chodzi o użytek na torze, rajdzie, lub przy okazjonalnym użytku na drodze, ale
systematyczne jego używanie nie jest polecane. W naszej ofercie znajduje się produkt, który nazywa się Octane
Plus (zwiększa liczbę oktanową benzyny o 2 oktany) i można go systematycznie stosować w samochodach
wyposażonych w katalizator.